УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
І. Заповніть пропуски в назвах весільних та родинно-побутових пісень:
«А брат … та й розплітає», «Летять галочки у три …», «Місяць на небі, зіроньки…», «Сонце …, вечір близенько», «Цвіте …, цвіте …», «Ой під вишнею, під …»
3 б. (кожна правильна відповідь – 1 б.)
ІІ. Дайте відповіді на запитання та виконайте завдання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях
1. Що таке контекст?
2. Які вам відомі жанрово-тематичні групи українських народних балад?
3. Визначте ідею легенди «Про Вавилонську вежу»
4. Хто і про що сказав: «… вона завжди розкриває певну подію, пригоду, конфлікт, в ній живе людина з її настроями та думами»?
4 б. (кожна правильна відповідь – 1 б.)
5. Установіть відповідність між жанром і його визначенням
Жанр
|
Визначення
|
1 Курйозний вірш
|
А слово, словосполучення чи ціла фраза, які можна читати і, як звичайно, зліва направо, і навпаки – справа наліво, при цьому звучання і значення залишаються однаковими
|
2 Паліндром
|
Б поетичний твір, у якому перші літери рядків, прочитані згори вниз, утворюють слово чи й цілий вислів
|
3 Мезовірш
|
В неординарний за формою, вишуканий поетичний твір, у якому домінує зоровий ефект
|
4 Акростих
|
Г поетичний твір, у якому зі словами, вписаними між двох рядків, погоджено смисл і першого, і третього рядків
|
|
Д поетичний твір, у якому середні літери приховують певне ім’я або втаємничують певне значення
|
6. Установіть відповідність між назвою пісні й уривком із неї
Назва пісні
|
Цитата
|
1 «Чи не той то хміль»
|
А Біжи, коню, дорогою
Степовою широкою.
Та прибіжиш під батьків двір,
Та вдаришся під частокіл.
|
2 «Та ой як крикнув же та козак Сірко»
|
Б Розвивайся й ти, сухий дубе, –
Завтра мороз буде;
Убирайся, молодий козаче, –
Завтра поход буде.
|
3 «Ой летіла стріла»
|
В Та сідлайте ж ви коней,
хлопці-молодці,
Та збирайтеся до хана у гості!
|
4 «Ой на горі вогонь горить»
|
Г Гей, там поле
А на полі цвіти –
Не по однім ляшку
Заплакали діти.
|
|
Д Де матінка плаче,
Там Дунай розлився.
Де плаче сестриця,
Там слізок криниця.
Де плаче миленька,
Там земля сухенька.
|
4 б. (кожна правильно встановлена відповідність – 0,5 б.)
ІІІ. Заповніть таблицю
Назва
|
Автор
|
Жанр
|
«Ой Морозе, Морозенку»
|
|
|
«Чи не той то хміль»
|
|
|
«Маруся Богуславка»
|
|
|
«Засвіт встали козаченьки
|
|
|
«Місяць на небі, зiроньки сяють»
|
|
|
«Ой летіла стріла»
|
|
|
6 б. (кожна правильна відповідь – 1 б.)
ІV. Паспортизувати наведений твір, дотримуючи такого порядку
- Автор
- Назва твору
- Рід
- Жанр
- Тема
- Ідея
- Віршовий розмір
- Ключові образи
- Художні засоби: епітет, метафора, метонімія, синекдоха, антитеза, анафора, оксиморон (навести по одному прикладу до кожного засобу)
Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде
Мене в снігу на чужині –
Однаковісінько мені.
В неволі виріс меж чужими,
І, не оплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру,
І все з собою заберу,
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій – не своїй землі.
І не пом'яне батько з сином,
Не скаже синові: “Молись,
Молися, сину: за Вкраїну
Його замучили колись”.
Мені однаково, чи буде
Той син молитися, чи ні…
Та не однаково мені,
Як Україну злії люде
Присплять, лукаві, і в огні
Її, окраденую, збудять…
Ох, не однаково мені.
9 б.
УКРАЇНСЬКА МОВА – 24 БАЛІВ
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – 26 БАЛІВ
Максимальна кількість балів – 50
|