Мета : розширити знання учнів про їхні права й обов’язки , сформувати розуміння значення важливості прав і обов’язків у житті людини та виховувати в учнів почуття відповідальності ,сприяти культурному вихованню.
Обладнання : Конвенція про права дитини , Конституція України , Сімейний кодекс , ілюстрована таблиця «Обовязки учнів».
Хід роботи
І . Організаційний момент
З метою створення позитивного настрою кожен учень своєму сусідові по парті розповідає про найщасливішу хвилину проведеного дня .
Потім учитель об’єднує дітей у групи таким чином : з чарівного мішечка кожен учень дістає папірець зі словом або з кількома словами ; ці слова є складовими прислів’їв :
- У своєму домі своя правда .
- Більше робити , менше говорити .
- Шануй батька й неньку , буде тобі скрізь гладенько .
- Сила перед світлим розумом никне .
- Добрі знання роблять життя красним .
Склавши зі слів прислів’я , діти об’єднуються в групи для подальшої роботи . У групі обирається керівник і секретар групи . Групам дається 1 хвилина , щоб пояснити значення прислів’їв .
ІІ. Актуалізація опорних знань . Мотивація діяльності учнів .
Учитель . Щодня вчителеві неодноразово учні нагадують про свої права . А вчитель у відповідь нагадує своїм вихованцям про те , що слід пам’ятати про свої обов’язки . Так що ж важливіше : права чи обов’язки ? Сьогодні ми спробуємо з вами відповісти на це питання.
Діти , завершіть вислів : ученому світ , а невченому … ( тьма ) .
От щоб нам не блукати темними доріжками незнання , пропоную для початку пригадати , а комусь й дізнатися , що таке «право» і що таке «обов’язок» .
Учитель роздає учням підготовлену заздалегідь таблицю , яка заповнюється протягом уроку .
Право – це --------------------------------------------------------------------------------------
Обовязок –це ---------------------------------------------------------------------------------
Право
|
№ З/П
|
Обовязок
|
|
У своїй державі я маю
право
|
|
|
1
|
|
|
2
|
|
|
3
|
|
|
4
|
|
|
5
|
|
|
6
|
|
|
7
|
|
|
8
|
|
|
9
|
|
|
У стінах рідної школи
я маю
|
|
|
1
|
поважати вчителів і працівників школи , не сперечатися з дорослими
|
|
2
|
поважати інших учнів
|
|
3
|
бути ввічливим з учителями й учнями
|
|
4
|
захищати молодших і слабших
|
|
5
|
Оволодівати знаннями,вміннями, підвищувати загальнокультурний рівень
|
|
6
|
Брати посильну участь у різних видах трудової діяльності
|
|
7
|
бережливо ставитися до державного, громадського й особистого майна
|
|
8
|
дотримуватись правил особистої гігієни
|
|
9
|
не запізнюватися на уроки
|
|
10
|
У приміщенні школи не бігати ,не стрибати , не розмовляти надто голосно
|
|
У рідному домі я маю
|
|
|
1
|
Допомагати батькам по господарству, виконувати необхідну роботу
|
|
2
|
надавати батькам моральну підтримку
|
За допомогою методу «мозкового штурму» учитель вислуховує думки дітей , як вони розуміють , що таке «право», а що таке «обов’язок» , згодом зачитує визначення цих термінів із тлумачного словника . Учні на аркуші записують, що таке «право», «обов’язок» (див. додаток 1)
Бесіда
- В якій державі ми живемо ?
- Які наші державні символи ?
- Як ви гадаєте , що б трапилося з нашою державою , якби всі довкола жили як заманеться ?
Учитель вислуховує думки дітей .
- Чи потрібні нам права й обов’язки ?
- Підкажіть , де ми можемо прочитати про права й обов’язки громадян України ?
Так , саме в Конвенції про права дитини , Конституції України , Сімейному кодексі України.
Учитель ознайомлює дітей з цими джерелами інформації .
ІІІ. Робота з таблицею .
Учитель . Діти , у кожного з нас є чимало прав , але й не менше обов’язків . У нас є змога дізнатися , яку відповідальність ми несемо перед державою та що нам «пропонує» .
Кожна група отримує роздатковий матеріал (див. додаток 2) .
Робота з першою частиною додатку . Завдання : розрізнити права й обов’язки , заповнити таблицю . Час – 5 хвилин . Керівники груп звітують перед класом .
- Усіх дітей нашої планети вашого віку можна назвати одним словом , підкажіть яким ? (учні)
- Як ви зрозуміли ,що ви як учні маєте права ,про які так наполегливо нагадуєте вчителям , і обов’язки , про які вам теж варто пам’ятати . Для того, щоб краще запам’ятати цю важливу для нас усіх інформацію працюємо з другою частиною таблиці «У стінах рідної школи я маю…»
Давайте озвучимо ваші обов’язки , шановні учні .
Керівники груп читають по два приклади обов’язків .
- Із чим ви погоджуєтеся ?
- Що хотіли б додати ?
- Ваші обов’язки ми зясували , а чи знаєте ви свої права ? У вас 6 хвилин , щоб вписати в таблицю права учнів .
Керівники груп озвучують результати роботи ,доповнюють один одного . Учитель узагальнює , в разі потреби доповнює відповіді .
ІV. Підсумкова робота
Прийом «Коло думок»
Учитель . Діти , що нового ви дізналися на сьогоднішній виховній годині?
- Як ви вважаєте , яке з ваших прав найпримітивніше , а яке найважливіше ?
- Що важливіше права чи обов’язки ?
- Зрозумійте , що кожен з нас є маленькою , але такою важливою частиночкою цього світу . І знання не лише прав , але й обов’язків , у тому числі й загальнолюдських , допоможе цим частиночкам триматися купи , а не розбігатися , відштовхуватися одна від одної .
Додаток 1
Обовязок – це встановлення державою та її інститутами ( навчально – виховними закладами , виробничими установами ) необхідність , яка визначає кожній людині відповідний вид та міру поведінки , а також
відповідальність у разі її невиконання .
Право- це система норм поведінки ,встановлена в суспільстві .
Додаток 2
У своїй державі я маю право:
- на життя та вільний розвиток ;
- знати своїх батьків і користуватися батьківською турботою , не розлучатися з батьками ;
- на проходження військової служби ;
- відшкодування державі завдані збитки ;
- на власне імя й отримання громадянства ;
- на освіту ;
- на шанування державних символів ;
- на особистий захист і допомогу держави ;
- на відпочинок і розваги ;
- додержуватися Конституції та законів ;
- на людську гідність і власну думку ;
- не завдавати шкоди природі , культурній спадщині;
- на гуманне ставлення ;
- захищати Вітчизну , її незалежність;
- на користування послугами системи охорони здоровя .
|